樋口裕康 絵展「 何 も 要 ら な い!?」

祝 plan-B 40周年 特別企画

2022年4月18日【月】~ 4月24日【日】
樋口裕康 絵展「 何 も 要 ら な い!?」

時間13:00~19:00
入場料:500円

◆English announcement follows below.
◆英語の翻訳は日本語の後にあります。

————–





イベント予約は満員に達したため終了しました。
完売御礼!!ありがとうございました。
↓↓↓↓↓↓


●4月22日【金】18:00~(受付開始17:45~)
 田中泯+樋口裕康「よいよい遊談1」


●4月23日【土】18:00~(受付開始17:45~)
 松岡正剛+樋口裕康「よいよい遊談2」


●4月24日【日】 14:00〜(受付開始13:45~)
●4月24日【日】 18:00〜(受付開始17:45~)
田中泯「オドリ」
音:村上史郎
光:山田晶子

料金(各日):予約3500円
※展覧会入場料500円込み

2回公演となりますが、お一人様1公演のみのお申し込みになります。
○展覧会の鑑賞時間は、イベント開演時間の30分前まで。
○会場準備のため所定の時間以前のご入場はできません。
○イベントの受付開始時間は開演時間の15分前。

<ご予約>
ウェブ予約のみ
※満員になり次第受付を終了いたします。
※当イベントは当日券の発行は致しません。

★重要なお知らせ★
plan-Bは、新型コロナウイルス感染症拡大防止対策を講じた上で、本イベントを開催いたします。ご予約の際、ご来場の際は必ず、【新型コロナウイルス感染症対策とご来館される皆様へのお願い】をご確認の上、マスク着用にてご来場ください。平熱と比べて高い発熱(平熱より1℃以上もしくは37.5℃以上)がある方、体調不良が認められる方等はご入場いただけませんので、予めご了承ください。

<問い合わせ>
メール: alternative.space.planb.1981@gmail.com

会場:plan-B地図
住所:〒164-0013東京都中野区弥生町4−26−20モナーク中野B1
   
※plan-B入り口は中野通り沿いになります。
電話:03-6382-7380(展覧会期間中のみ対応)

◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇

樋口裕康 プロフィール 
1939 静岡市に生まれる
1963 早稲田大学卒業
1965 U研究室に入室
吉阪隆正、大竹十一の二人の師匠と出会う
1971 (株)象設計集団設立
      (大竹康市、富田玲子、重村力、有村桂子とともに)
1989~2001 白州アートキャンプ参加
2017 場所実験室設立に参加
2007~2019 「パタパタ絵巻 — 村」制作
2019 帯広にて「パタパタ絵巻 — 村」展
2019 plan-Bにて「村まであと何歩?」展
2022.4 はなたれ小僧になる(82才)
      「80、90はなたれ小僧 −北斎のことば」

作品
1974 ドーモ・アラベスカ、ドーモ・セラカント
1980 埼玉県宮代町 進修館
1982 埼玉県宮代町 笠原小学校
1981 沖縄県 名護市庁舎
1986 世田谷区 用賀プロムナード
1988 東京多摩学園
1990 パリ カーン庭園
1993 能登町 縄文真脇温泉
1995 北海道ホテル
1997 台湾 宜蘭縣庁舎
1998 北海道帯広市 高橋建設
2004 象の本「空間に恋して」発刊

受賞 
日本建築学会賞
日本都市計画学会賞
芸術選奨文部大臣新人賞

<ヒグチヒロヤス 個人のこと>
建築家 大きらい、建築 大好/ 超高層、巨大建築、はめころし窓、A.C、ユニホーム 大きらい/ バラック大好き。完全なる自己矛盾/ 「男はつらいよ」全48巻、大好き/ 砂漠、宇宙、深海、海、人体、恐竜、微生物 大好き/ 田中泯さん、石原淋さんのダンス 大好き、敬意をこめて/ 現場 大好き。特に基礎、柱の立ち上がる時(象の建物には柱がやたら沢山ある)/ 日本、アジアの旅及び調査(少数の人々、過疎の村)大好き /場所から空間が生まれる。発見的方法、潜在資源の発掘

象設計集団

◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇

スペシャルイベント出演者プロフィール

田中泯(ダンサー)
74年独自の活動を開始。「ハイパーダンス」と称した新たなスタイルを発展。78年ルーブル美術館において海外デビュー。80年代、旧共産圏で前衛パフォーマンスを多数決行。国際的に高い評価を獲得。85年山村へ移り住み、農業を礎とした舞踊活動を現在も継続中。02年に映画初出演。以後映像界でも国内外で活動中。22年1月28日に公開した田中泯ドキュメンタリー映画「名付けようのない踊り」(犬童一心監督)が全国ロードショー中。www.min-tanaka.com





松岡正剛(まつおかせいごう/編集工学研究所所長)日本文化、芸術、生命科学、システム工学など多分野におよぶ研究を情報文化技術に応用する編集工学を確立。また日本文化研究の第一人者として「日本という方法」を提唱。おもな著書に『ルナティックス』『フラジャイル』『遊学』『日本という方法』『日本流』『擬』ほか多数。2000年よりインターネット上で「千夜千冊」を開始。その文庫シリーズ『千夜千冊エディション』を2018年より刊行。
https://1000ya.isis.ne.jp/top/ 




◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇

田中泯「オドリ」テクニカルスタッフ

★音★
村上史郎(むらかみしろう/音楽家)
4歳で盆踊りの太鼓を叩いたことが音楽の入口。東京藝術大学音楽環境創造科で作曲を学ぶ。神楽など日本古来の音をさがして各地でフィールドレコーディングを行う。2010年CCMC MOTUS賞。2013年Mick沢口氏のサラウンドによる自然音とピアノのアルバム『熊野幻想』『山河幻想』を発表。田中泯が26年間継続した山梨の山村を利用したアートフェスティバル「ダンス白州(2008年〜最終章2009年)」」での出会いをきっかけに、その後も田中泯 演出の舞踊活動で数多くの音を担当。

★光★
山田晶子(やまだあきこ/一級建築士・かめ設計室)
1993年 多摩美術大学美術学部建築学科卒。94年〜04年 象設計集団で学ぶ。05年 かめ設計室 を羽渕雅己(一級建築士)と共に設立。2018年より日本大学非常勤講師。

—————————-

A special event commemorating the 40th anniversary of plan-B

Hiroyasu Higuchi Painting Exhibition: No Need for Anything⁉️
Monday, April 18 — Sunday, April 24

Open Hours: 13:00 — 19:00
Admission: 500 yen

————–

Live Events: All the events are sold out. Thank you!!!
↓↓↓↓↓↓

Friday, April 22, at 18:00 (Reception opens at 17:45)
Min Tanaka + Hiroyasu Higuchi
YOI YOI Talk 1

Saturday, April 23, at 18:00 (Reception opens at 17:45)
Seigow Matsuoka + Hiroyasu Higuchi
YOI YOI Talk 2

Sunday, April 24, TWO PERFORMCES
At 14:00 (Reception opens at 13:45)
At 18:00 (Reception opens at 17:45)
Min Tanaka
Dance

Sound: Shiro Murakami
Lighting: Akiko Yamada

Tickets: 3,500 yen (with reservation) per event
*Ticket prices include 500-yen admission fee.

◆We present two performances; however, each person can only reserve one of the performances.
◆On the days of the events, the exhibition closes 30 minutes prior to the event’s starting time.
◆Due to the preparation, you will not be allowed to enter the venue before the reception opens.
◆The reception for the events opens 15 minutes before the beginning.


Available Only Via Website
*Reservations accepted first-come first-serve basis.
*No at-door tickets on the days of the events.

★IMPORTANT NOTICE★
As the presenter, plan-B will implement COVID-19 measures during the exhibition and the events. Please read our [COVID-19 Safety Measures and What to Expect When Visiting] When making your reservation and upon visiting. Also, please wear your mask when entering the venue. We do not allow anyone with a higher temperature than normal (1℃ above your normal temperature or 37.5℃ and higher) or with visible symptoms to enter the venue. Please also note that we require each attendee’s phone number and email address upon reservation in case of emergency. Please make sure to provide us with the contact information for all the members of your party. Thank you for your cooperation.


Email:alternative.space.planb.1981@gmail.com
Location:plan-B Map
Address:4-26-20 B1F, Yayoi-cho, Nakano-ku, Tokyo 164-0013
*Please note the entrance is located on Nakano-dori street
Phone:03-6382-7380 (Available Only During the Exhibition’s Open Hours)

◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇

Hiroyasu Higuchi profile

1939 Born in Shizuoka City
1963 Graduated Waseda University
1965 Joined U Laboratory
and had a fateful encounter with his two masters, Takamasa Yoshisaka and Juichi Otake
1971 Founded Atelier Zo
(with Koichi Otake, Reiko Tomita, Tsutomu Shigemura, and Keiko Arimura)

1989–2001 Participated in Hakushu Art Camp
2017 Joined in founding Basho jikken-shitsu
2007–2019 Created “Patapata Emaki: Mura” (Flip-style picture scroll: Village)
2019 Exhibition “Patapata Emaki: Mura” (Flip-style picture scroll: Village) in Obihiro, Hokkaido
2019 Exhibition “How Many More Steps to the Village?” at plan-B
2022.4 Became a snotty-nosed kid (at age 82)
“You’re merely a snotty-nosed kid when in your eighties and nineties.” ―Hokusai

Selected Works
1974 Domo Arabeska and Domo Serakanto
1980 Shinshukan Community Center, Miyashiro-cho, Saitama
1982 Kasahara Elementary School, Miyashiro-cho, Saitama
1981 Nago City Municipal Hall, Okinawa
1986 Yoga Promenade, Setagaya, Tokyo
1988 Tokyo Tama Gakuen, Tama, Tokyo
1990 The Albert Kahn Garden, Paris, France
1993 Jomon Mawaki Hot Spring Spa, Noto, Ishikawa
1995 Hokkaido Hotel, Obihiro
1997 Yilan County Municipal Hall, Taiwan
1998 Takahashi Construction Company Building, Obihiro, Hokkaido
2004 Published a book of Atelier Zo, LOVE WITH LOCUS

Awards
The Architecture Committee of Japan Award First Prize
The City Planning Institute of Japan Award
The Minister of Education Award for Fine Arts, Rookie of the Year


Hates architects, loves architecture/ Hates high-rises, monumental architectures, fixed windows, air conditioners, uniforms/ Loves shacks. A complete self-contradiction/ Loves the 48-film series of Otoko wa tsuraiyo (It’s Tough Being a Man)/ Loves deserts, the universe, deep seas, oceans, human bodies, dinosaurs, and microorganisms/ Loves, with respect, dance by Min Tanaka and Rin Ishihara/ Loves the spot of creation, especially the moment the foundation and pillars rise up (Zo’s architectures have an excessive number of pillars)/ Loves researches on and trips in Japan and Asia (small gropes of people and depopulated villages)/ A space emerges from the place. Heuristic method and discovery of potential resources
http://zoz.co.jp/

◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇

Participating Speaker and Artist:

Min Tanaka (Dancer)
Began his own expressive activities in 1974 and evolved “hyper-dance,” emphasizing psycho-physical unity of the body. In 1978, he made his international debut at the Louvre. In the following decade, his avant-garde performances in former communist countries were highly recognized among cultural and intellectual pioneers of the time. Tanaka moved to the countryside in 1985 and has continued his dance activity based on farming to date. Since his first film appearance in 2002, he has continued expanding his scope of activities in moving images nationally and internationally. His documentary film “The Unnameable Dance,” directed by Isshin Inudo, is in theaters beginning January 28, 2022. www.min-tanaka.com

Seigow Matsuoka (Director, the Editorial Engineering Laboratory)
Applying research findings from diverse fields such as Japanese culture, art, life science, and system engineering to information culture technology, he established the concept of editorial engineering. Also, as one of the most prominent researchers of Japanese culture, he advocates the concept, “Japan as a methodology.” His selected works include Runateikkusu (Lunatics), Furagyairu (Fragile), Yugaku (Play-ology), Nihon toiu houhou (Japan as a Methodology), Nihon-ryu (Japan-style), Modoki (A State of Mimicry), among many. In 2000, Matsuoka began a series of book review on his website, A thousand nights, a thousand books, and its paperback edition has been published since 2018.
https://1000ya.isis.ne.jp/top/

◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇